- دوشنبه ۱۵ مهر ۰۴
- ۰۸:۵۱
در جهان خریداران کمپرسور هوا یا به زبان بهتر، مصرف کنندگان هوای فشرده چند گزینه برای تامین نیاز خود دارند. برندهای درجه یک سازنده کمپرسور باد صنعتی عبارت است از اطلس کوپکو، اینگرسولرند، کمپرسور کایزر آلمان، سول ایر، کمپ ایر، ایرمن ژاپن و برندهای کمتر شناخته شدهی فوشنگ چین و کوبلکو ژاپن. عموم خریداران ایرانی هم خریدار این کمپرسورها، چه کمپرسور دیزلی و چه کمپرسور برقی، هستند. هزینهی اولیهی بیشتر، هزینهی نگهداری کمتر و طول عمر مفید بسیار بیشتر دستگاه. کافیست سری به کارخانجات قدیمی زده و کمپرسورهای هوای چهل پنجاه ساله و منسوخ اطلس کوپکو را ببینید که همچنان همچون روز اول کار میکنند، و البته که برای برخی از این برندها، همچون اطلس کوپکو، قطعات یدکی و نگهداری به مراتب آسانتر از برخی دیگر همچون کمپرسور کایزر آلمان است.

خریداران کمپرسور صنعتی درجه یک امکان خرید کمپرسور دست دو و کارکرده با قیمتهایی مناسبتر هم دارند. اما گزینهی دیگر مصرف کنندگان هوای فشرده رجوع به برندهای سازندهی کمپرسور درجه دو است که در میان آنها آلمیگ و چند مورد از برندهای چینی از اعتبار خوبی برخوردار هستند. البته کمپرسور آلمیگ نو هم چندان ارزان نیست و برخی کمپرسورهای چینی و سازندگان وطنی کمپرسور هوا هم از جمله گزینههای درجه سه خریداران کمپرسور باد صنعتی است.

کمپرسور هوای صنعتی چیست؟
کمپرسور هوای صنعتی دستگاهی است که همچون باتری نیرومندی توان مورد نیاز کارخانجات، صنایع، معادن، راهسازی و حفاری را به صورت پنوماتیک یا بادی تامین میکند. این توان قابلیت ذخیره داشته و نسبت به نیروی برق امنیت و انعطاف بهتری دارد. پنوماتیک نیز همچون هیدرولیک از ابداعات هوشمندانهی بشر برای راه اندازی تجهیزات فنی است. از دلایلی که نیروی باد یا هوای فشرده به نیروی الکتریسیته ترجیح داده میشود میتوان به ۱. ایمنی بالاتر ۲. تجهیزات پنوماتیک یا بادی در دسترس و ۳. عدم دسترسی به الکتریسیته در معادن و حفاریها اشاره کرد. همچنین ۴. تجهیزات پنوماتیک امکان مانور به مراتب بهتری نسبت به تجهیزات تمام برقی دارند.

🌀 مقایسه برندهای کمپرسور چینی با برندهای بینالمللی
- برندهای چینی مثل Kaishan، Fusheng، Huayi، Shanghai Sollant معمولاً از نظر قیمت اولیه ارزانتر از برندهای بینالمللی مثل سول ایر، اطلس کوپکو و اینگرسول رند هستن.
- دلایل ارزانی:
- هزینه تولید و نیروی کار پایینتر در چین
- به خاطر برند پرمیومی نمیگیرند، یعنی؟ یعنی مثلا اپل و سامسونگ به خاطر اسم، برند و اعتبار اجازه دارند مبلغی بالاتر روی اجناس بگذارند، چینیهایی که گفته شد چنین کاری نمیکنند. پول برند نمیگیرند.
- بعضی وقتها قطعات و خدمات پس از فروش داخل چین یا کشورهای در حال توسعه راحتتر و ارزانتر است.
⚖️ نکات مثبت برندهای چینی
- قیمت اولیه پایینتر (حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد کمتر نسبت به برندهای جهانی) – این قاعده کم و بیش در مورد کمپرسورهای بینالمللی ساخت چین هم صادق است. یعنی؟ یعنی اطلس کوپکو ووکسی که ساخت چین است هم نسبت به کمپرسور ساخت بلژیک همین حدود ارزانتر خواهد بود.
- مدلها و ظرفیتهای متنوع
- بهبود کیفیت در سالهای اخیر، مخصوصاً در برندهایی مثل کایشان و فوشنگ
- بعضی برندها تمرکز روی صرفهجویی انرژی دارند، مثلا سولنت
🚨 نکات منفی و ریسکها
- بهرهوری انرژی بعضی مدلها به خوبی برندهای بزرگ جهانی نیست، یعنی در استفاده بلندمدت هزینه برق بیشتر خواهد بود.
- دوام و طول عمر پایینتر است، مخصوصاً توی کار مداوم صنعتی.
- خدمات پس از فروش و قطعات یدکی بستگی به کشور دارد؛ برندهای جهانی معمولاً شبکهی گستردهتری دارند.
- ارزش فروش دست دوم به مراتب پایینتر و اعتماد بازار به اسمهای بزرگ بیشتر است.
🎯 نتیجهگیری
- اگر بودجهی محدودی دارد و قیمت برای شما اهمیت بالایی دارد، برندهایی مثل کایشان، فوشنگ یا سولنت گزینههای مناسبی هستند.


- اما اگر استفادهی خیلی سنگین و طولانیمدت دارید یا به خدمات پس از فروش سریع و تضمینی نیاز است، برندهای جهانی مثل اطلس کوپکو، سول ایر و اینگرسول رند ارزش هزینهی بیشتر را دارند.